25 år, nygift, aktiv, kristen og glad. Det er visst meg i eit nøtteskall. Eg stortrives med alt som skjer ute, det meste som skjer inne, mykje av det som skjer på nyheitene, men lite av det som skjer med alderen...

tirsdag, juni 13, 2006

Nå har det gått for langt!


Rittsyklister meid ned av bilist (vg 13.06.2006)

Dette er mi meining om denne saka!

For det første sender jeg min omtanke til syklisten som ble påkjørt på Sunnmøre. Håper at det som skjedde bare var en ulykke, og at det ikke var overlagt. Jeg skal ikke si hva jeg mener hvis dette var overlagt, for det er opp til politiet å ta seg av.

Men, sett deg inn i situasjonen: Du er ute og trener eller sykler løp. Det er en treningsform som verken forurenser eller bråker. Du dekker i verste fall 1 meter i bredden, og du ligger langs kanten av veien. Så kommer en bil og meier deg ned. Her ser jeg ikke logikken.

Selv sykler jeg omtrent hver dag, både trening og i byen. Og jeg kan forstå bilister som er irritert på bysyklerne. For her er det masse lovbrudd. Det skal jeg ærlig innrømme at skjer ofte. For min del tenker jeg mer over det nå, og prøver å holde meg til reglene. Men, de som klager på syklister som sykler treningsturer langs landeveiene kan ikke bruke argumentene om at det er mange som sykler mot einveiskjørte gater, på rødt lys osv. Da legger en skylden over på feil personer.

Når jeg sykler ute på landeveiene legger jeg meg helt ut til sida. Om det da skal komme noen bilister å klage på min sykling, blir jeg jo selvsagt provosert. Det er ikke det minste vanskelig å kjøre forbi oss syklister, og skulle du måtte vente litt pga møtende bil, tror jeg ikke at livet ditt blir ødelagt fordi... Men, det kan derimot våre liv bli. Blir vi kjørt ned er det stor sannsynlighet for å bli alvorlig skadet for livet.

Hadde bare mange av dere bilister tatt bena eller trøene fatt på vei til jobb, tror jeg mye av denne problematikken kunne vært unngått. Og tenk på den helsegevinsten det gir. Tror ikke akkurat det produserest så mye endorfiner av å sitte i en rushkø på veg til og fra jobb. Men, tro meg: Gevinsten av å sykle er noe jeg unner alle å oppleve.

Ellers håper jeg at vi som syklister kan skjerpe oss med å følge trafikkreglene. Og så får vi håpe at de som sitter i sine gode reccaroseter i bilene viser litt omtanke mens de kjører fint forbi oss med god avstand. La i alle fall ikke denne debatten bli noe som gjør at det blir flere slike farlige situasjoner.

3 kommentarer:

Anonym sa...

at bilistar tek med seg irritasjon frå bysyklistane er ikkje noko nytt, og det bør ikkje overraske at enkelte sidestiller by- og treningssyklistane. Men når slike hendelsar oppstår, er det som du seier gått for langt. rett strekning, ingen møtande bil, syklistane låg heilt ute i veikanten. Dette verkar på meg som ei overlagt handling. Eg har heldigvis ikkje vore i tilsvarande situasjon sjølv, men ved eit par situasjonar har det vore nære på... særs nære. Eg henger meg på oppropet om tryggare sykling!

Anonym sa...

problemet er vel bare det.. at når en syklist tar 1meter av veien.. som du selv sier.. og en bil skal forbi.. må den legge seg minst 2 meter ut i veien for å ha sikringsavstand til sykkelen.. dermed kjører bilen midt i veien og det kan oppstå farlige situasjoner..

burde vært obligatorisk med sidespeil på sykkel, slik at de kunne sykle inn til siden og sluppet forbi trafikk..

ja til sykkel på lukket område!!

Anonym sa...

føle du gjer litt møje skyld te dei så har reccaroseter, huske eg hadde det i den eine bilen min. Men det va alltid dei gamle tantene så va ute å kjørte eg blei sinte på, dei så nærme seg 60 på motorveien å sånn. Ikkje syklane, elle syklistane, ka gale har vel dei gjort?

Trur du at Ole klarer minst ein skitur i mnd i Heile 2008

Om meg

Frisk luft er noko alle set pris på. Det gjer godt, ein blir i betre humør og ein har tid til kvarandre. Så var det å få det til då... Vi ynskjer å ha ein blogg som kan inspirere til å kome seg ut i ein travel kvardag. Vi seier ikkje at det er lett, eller at vi alltid får det til., men godt gjer det...